1396-08-12 19:03
1114
0
46124
به قلم حسن بیارجمندی؛

الگوریتم دیپلماسی آمریکایی مکر و نفوذ / مدل پیروزی بدون جنگ آمریکا با سلاح SALT در ایران❗️

اجرای «طرح مقابله با فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌ساز ايران ۲۰۱۷» يا همان كاتسا در فضای پسابرجام در هفته گذشته كليد خورد .

به گزارش گلستان ما، رهبرانقلاب اسلامی در بخشی از بیانات اخیرشان در دیدار ۹۶/۷/۲۶ با نخبگان جوان بود که تاکید نمودند: "رئیس‌جمهور آمریکا بلاهت نشان می‌دهد اما این موجب نشود از مکر آمریکا غافل شویم." از نظر نگارنده نیز راهبرد جدید آمریکا و تحریم های یاد شده نیز نتیجه همین مکر و در چارچوب الگوریتم دیپلماسی مکر و نفوذ و الگوی سالت SALT و پسا سالت برای استحاله از درون نظام جمهوری اسلامی است .

در همین ارتباط مهر ماه ۱۳۹۴ سلسله یادداشت هایی در همین ارتباط و از باب عبرت تاریخی مشابه در شوروی منتشر نمودم .

اظهارات اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا پس از توافق نهایی و در انتهای مسئولیتش در دفاع از کارنامه خود و نیز مبارزات انتخاباتی کلینتون نامزد حزب دموکرات در ارتباط با برجام نیز همین الگوریتم و الگو پیروزی بدون جنگ تحت دیپلماسی مکر و نفوذ را اثبات می نماید.

الگوریتمی از مبدا پنجره مذاکرات ( نفوذ موریانه ای )و توافق موسوم به کنترل تسلیحاتی با شوروی و گفتگوهای متعدد و توافق های مجدد برای احیا و بهره مندی از منافع آنها که در یک دوره انتظار کشنده منجر به استحاله و نهایتا فروپاشی از درون شوروی و نیز برقراری یک نظام استکباری شیطانی غربی در جهان می گردد.

نیکسون رئیس جمهور وقت و کیسینجر مشاور امنیت ملی آن

1- اولا تحت راهبرد شوروی هراسی و ایجاد تفرقه در رهبری بلوک شرق با برقراری ارتباط با چین در سطح عالی

2- ثانیا ایجاد فضای تماس با مقامات شوروی و نفوذ به نام مرتفع نمودن دغدغه های شریک جدید راهبردی خود ، رهبران شوروی را تحت تاثیر همین فضای طمع آمیز و بازتاب های داخلی و جهانی « دیپلماسی صلح جویانه آمریکایی !» وادار به رابطه با آمریکا می کند.

کاملا پیداست که نیکسون در چارچوب همان پروژه و به موازات رایزنی های خود با مقامات چینی،کانال های تماس را برقرار و بصورت جدی سه ماه بعد از سفر به چین،در 22مه 1972 به « پیروزی بدون جنگ» خود تحت یک دیپلماسی مکارانه ادامه می دهد و به عمق اتاق راهبری بلوک شرق نفوذ و با برژنف و آلکسی کاسیگین تکنوکرات ، رئیس شورای وزیران ملاقات می نماید.

در این میان نباید نقش مرموز کاسیگین را از نظرها دور داشت؛کسی که از او بعنوان عامل اصلی اختلاف بین پکن و مسکو یاد می کنند و علی رغم شهرت و توانایی های بین المللی او در حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی،در این مورد خاص با وجود تلاش های فراوان ناکام می ماند!!! و در عین حال این چهره تکنوکرات و دیپلمات معتدل شوروی! یکی از موثرین این «رابطه» و دیدار نیکسون از مسکو نام می برند

کاسیگین از برجسته ترین مقامات شوروی است که در آن مقطع زمانی تحت تاثیر توسعه غرب بعنوان طرفدار همکاری های اقتصادی و فرهنگی شرق با غرب مطرح و نام او در سطح دنیای غرب! به جهت «نرمش »! قابل توجه در سیاست شوروی در دهه ۱۹۸۰ – ۱۹۷۰ مطرح می گردد

همچنین او در شوروی نیز تنها به دلیل اصلاحات اقتصادی با رویکرد متنوع سازی کالاهای مصرفی محبوبیت عامه یافت.اما گذر زمان بالاخص در دوره 1980-1990 نشان می دهد که عدم توجه به زیرساخت های داخلی یک اقتصاد درون زا و پویا و نیز غفلت از آثار سو ارتباطات فرهنگی با غرب با این روحیه مصرف گرایی ،چگونه می تواند پایه های یک بلوک جهانی را از درون سست و متلاشی نماید

اما مهم ترین دستاورد سفر نیکسون به مسکو پیمان سالت راجع به محدودسازی جنگ‌افزارهای راهبردی و محدودیت مربوط به گسترش تسلیحات استراتژیکی است که گذر زمان نشان می دهد که آمریکا از این گفتگوی ها و توافق های پایان ناپذیر و تکرار شونده تحت «دیپلماسی مکر و نفوذ» برای یک «بازی یکطرفه بُرد» بهره برده است و در واقع سالت، راه نفوذی است که قریب دو دهه -که منتهی به امضای پیمان استارت در مسکو بین گورباچف و جرج بوش پدر می رسد- به طول می انجامد و استحاله و فروپاشی نهایی آن منتهی می گردد.

تمام روسای جمهور آمریکا از نیکسون تا "جرج بوش پدر" همگی در یک الگوریتم و تحت راهبرد پیروزی بدون جنگ و بهره گیری از سلاح نرم SALT مکارانه بهره برده و تفاوتی بین آنها در راهبری کلیت این پروژه نبوده است مگر در بعض روش ها و تاکتیک ها.ازینرو بازی مکارانه ترامپ برای ورود به :

1- مذاکرات موشکی
2- مذاکرات منطقه ای

یک روی دیگر سکه بازی نفوذ اوباما است و ترامپ و دیگر روسای جمهور آمریکا در ۱۵سال آینده ( بلند مدت) در همین الگوریتم براندازی نظام جمهوری اسلامی بازی خواهند نمود.

دکتر حسن بیارجمندی - فارغ التحصیل دانشگاه روابط بین الملل مسکو وابسته به وزارت خارجه روسیه

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.